I ga Paleo !


Op 28 december 2015 ben ik letterlijk ingestort op mijn werk. Na maandenlange stress ten gevolge van  een overname en interne problemen met computerprogramma’s en reorganisaties, ben ik , nota bene, nadat ik 2 fantastische weken verlof had gehad, plots onbedaarlijk beginnen wenen op het werk.  De week na mijn verlof is het allemaal in een stroomversnelling gekomen en kon ik plots niet meer dan 3 u slapen per nacht. Niet dat ik lag te piekeren, ik viel pardoes in slaap, maar werd na 3 u wakker, met hartkloppingen en badend in het zweet. Ik had ook geen persoonlijke problemen of conflicten met collegae, wel integendeel. De collega’s zijn fantastisch en begripvol en verdienen alle lof en respect.. temeer daar ook zij op het randje van de afgrond balanceren. Na mijn verlof voelde ik me meer dan ooit gemotiveerd om met volle batterijen de uitdaging van de overname consolidatie aan te gaan…

Om je een idee te geven: onze rechtstreekse overste is op dat moment al 2 maand thuis met een burn-out en een aantal van zijn taken vallen nu noodgedwongen ook ten laste van onze (onderbemande) dienst. En nog minstens 2 collegae van andere diensten zitten ook thuis met een burn-out.

Na een week van stress en tegenslag op het werk, en vooral door het gebrek aan kwalitatieve slaap, was mijn lichaam blijkbaar zo uitgeput dat ik ben ingestort.

Na tussenkomst van verplegend personeel, omdat ik ook erg transpireerde en letterlijk zat te schudden en te beven, bleek mijn bloeddruk veel te hoog en heeft men beslist mij met een taxi naar huis te brengen.

Ik heb contact opgenomen met ISW limits en met mijn huisarts.

Burn-out … en nu ?

Met de jaarovergang heeft de huisarts mij op ziekteverlof gezet en op 4 januari ben ik terug gaan werken, maar onder voorwaarden.

Za 2 januari kwam ik tot het besluit voor mezelf dat ik mij met één of meerdere maanden inactief thuis zetten (zoals psychologe van limits) suggereerde, niet comfortabel zou voelen. Ik bedacht ineens hoeveel overuren en compensatie uren ik nog staan had van vorig jaar en kwam voor mezelf tot een , denk ik haalbaar voorstel voor zowel mijzelf als mijn bedrijf.

Op 4 januari heb ik dus een onderhoud gehad met mijn leidinggevenden en hen het voorstel gedaan om tijdelijk, week per week te evalueren, halftijds te werken en de namiddagen vrijaf te nemen.

In de daaropvolgende weken had ik dus veel tijd in de namiddag om na te denken wat er mis is gelopen, hoe het zo ver is kunnen komen en wat ik concreet zelf kan doen om er bovenop te geraken en er sterker uit te komen.

Mijn huisarts had mij al gewaarschuwd dat mijn jarenlange coca cola verslaving (1 tot 2 liter per dag !) een zeer ongezonde levensstijl was. Ik maakte mezelf altijd wijs dat cola beter was dan andere dranken, omdat ik van plat water moet kotsen (letterlijk), andere dranken mij direct tegensteken en echte suiker ten slotte toch beter en natuurlijker is dan al die kunstmatige zoetstoffen.

Omdat cola daarnaast ook cafeïne bevat, besloot ik toch maar om te stoppen met cola drinken.

Ongeveer op hetzelfde moment schafte ik mij online het boek De Paleorevolutie aan.

De eerste dagen na het stoppen met cola drinken had ik enorme hoofdpijn, en een vriend (ook een fervente cola drinker trouwens) raadde mij aan een blikje cola te drinken. Je zal zien het gaat direct over. Cola is een goed medicijn 🙂

En ja , nog geen 5 minuten na het nuttigen van dat allerliefste rode blikje van mij, was mijn hoofdpijn over ! Maar s’ avonds in mijn warm bad zat ik dus in dat Paleorevolutie boek te lezen en toen gingen mijn ogen open en vielen alle puzzel stukken in elkaar !

Ik had gewoon zo’n hoofdpijn, omdat ik afkickverschijnselen had van mijn jarenlange verslaving aan suiker! Afkickverschijnselen te vergelijken met een heroïneverslaving.. Mijn insuline huishouding was helemaal om zeep en ik was aardig op weg diabetes te ontwikkelen… Ik heb mij dit blijkbaar jarenlang ongestraft kunnen permitteren omdat ik een erg sportief leven lijd. Ik geef lindy hop danslessen en dans toch gemiddeld 20 uur zeer intensief PER WEEK. Daarnaast fiets/mountainbike ik graag en werk graag in mijn tuin. Ik neem ook liever de trap dan de lift. En thuis is er geen lift en neem ik de twee verdiepen meermaals per dag …

Zo zie je maar : elke persoonlijke crisis is een signaal van je lichaam en een kans om te groeien op persoonlijk, mentaal en fysisch vlak.

Ik volg nu een week Paleo, heb al 3 weken geen cola of ander suikerhoudende drank meer gedronken, doe geen suiker meer in mijn thee en wat een resultaat !

Ik slaap terug 7 u per nacht, mijn hartkloppingen zijn verdwenen, mijn geheugen en concentratie zijn nog niet optimaal, maar ik voel dagelijks beterschap en op de koop toe, en dat was eigenlijk helemaal mijn doel niet, maar is aardig mee genomen: ik ben 5 kilo afgevallen, vooral goed te merken aan mijn buikomtrek. Het viel me wel de laatste jaren op dat mijn buikomtrek begon toe te nemen, ondanks dat mijn gewicht min of meer op pijl bleef. Maar 82 kg was te veel, maar niet dramatisch. Voor mijn lengte zou 76 kg wel idealer zijn. Voor mijn BMI zou het rond de 72 kg moeten schommelen. Blijkbaar toch wat orgaan- en buikvet aan het opbouwen de laatste jaren dus.

Mijn bloeddruk is nog steeds iets te hoog. Vroeger had ik 12/8 nu nog 13/9,5 maar 4 weken geleden was die 18,5/9  ! En dit allemaal zonder medicijnen, slaapmiddelen of andere chemische troep.

Ik ben eigenlijk dit blogartikel begonnen om voor mezelf zo een beetje de evolutie bij te houden en te zien wat deze nieuwe levensstijl met mij doet. Ja Paleo is geen dieet, maar een manier van leven, waarin kwalitatief natuurlijk voedsel een heel belangrijke plaats in neemt.

23 januari 2016 : ondanks een zware verkoudheid toch besloten om het vanaf ma 25 jan te wagen om terug mijn oude werkschema op te nemen. Dus van halftijds werk naar 80 % gaan. Ik denk dit aan te kunnen omdat ook op het werk een aantal zaken ten goede zijn aangepast. Er is een extra persoon bij op onze dienst. En we krijgen daadwerkelijke extra ondersteuning vanuit computerprogrammatie kant… problemen worden nu wel kort op de bal aangepakt 🙂

Volgend weekend probeer ik het resultaat van de week hier neer te pennen.

Over Ivan Van Wassenhove

ik ben een gepassioneerd danser van Salsa en Lindy Hop, lesgever in deze stijlen, maar hou ook veel van fotografie en reizen voor zover er tijd rest...
Dit bericht werd geplaatst in kortverhalen, Persoonlijk, Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op I ga Paleo !

  1. Franky zegt:

    Hey Ivan … tof om te lezen. Ik denk dat er heel veel mensen zich herkennen in jouw verhaal (uiteraard ikzelf). Ik ben benieuwd naar de verdere evolutie. Ik kan me niet van de vraag ontdoen ” waarom doen we dit onszelf aan … werken onder constante hoge stress … voor wie … voor wat? ” Ik heb momenteel geen antwoord behalve “omdat het zo hoort en omdat iedereen dat doet”. Het is zelfs zeer trendy om mails te zitten sturen op zaterdag of zondagavond. Dat is regelrechte profileringsdrang. Waarom doet iemand dat? Groetjes Franky

  2. Petra Bosua zegt:

    Ik geloof ook wel in paleo en absoluut in suikervrij, maar niet in de grote hoeveelheden vlees die je er bij eet. De vleesindustrie is samen met de textielindustrie de meest belastende en vervuilende industrie ter wereld. Dus als ge tips hebt mbt vega paleo houd ik me aanbevolen! Suiker is heel erg belastend voor het lichaam, en ongelofelijk verslavend. Ik probeer er ook op te letten maar eet soms toch weer koolhydraten met suikerhoudende producten en dat merk ik binnen een half uur. Hoofdpijn en gelijk gespannen. Ik weet het en toch kan ik het moeilijk laten. Hoezo verslaving? Maar lees de etiketten maar, in bijna alles zit suiker, en allerlei andere rotzooi. Maar suiker is goedkoop en zo een goedkoop vulmiddel ( ook bij medicijnen! ! ) en lekker verslavend zodat ge er meer van wil. En daar gaat het om, om de omzet! Vers , liefst biologisch, en zelfgemaakt is de oplossing! Sterkte met alles en tot woensdag! (Gaan we van uit)

    • Naar mijn gevoel gaat het niet om grote hoeveelheden vlees, maar om grote(re) hoeveelheden proteïnen ten opzichte van koolhydraten. Proteïnen staan dagelijks op het menu, maar dat kan komen van : eieren, vlees, vis, schaaldieren en proteïne houdende plantaardige zaken. Mijn vlees koop ik nu van de hoeveslagerij, die enkel werkt met dieren die een natuurlijke voeding gekregen hebben (geen genetisch gemanipuleerde soja of mais).
      Paleo is ook geen echt dieet, meer een levenswijze en je kan je minstens 2 maal per week een “ik eet alles wat ik wil” menu dag permitteren.
      Voor jou op de buiten (in je dorp) : is er geen landbouwbedrijf waar je je vlees e.d. rechtstreeks kan van kopen ? Of een natuurslager ?
      Kijk anders eens naar : https://www.facebook.com/tpauwenhof/

  3. Pingback: I ga Paleo – deel 2 | Ivan Van Wassenhove

Geef een reactie

